پیش گفتار

امروزه ضمن توسعه صنعت راه و ساختمان و رشد پروژه های عمرانی (از جمله ساختمان سازی، سد سازی، تونل سازی، راه سازی و غیره) نیاز به یافتن بستر خاکی مناسب و یا ارتقای کیفیت بسترهای خاکی مساله دار به منظور ساخت و ساز، افزایش یافته است. بستر خاکی به منزله ریشه، پایه و اساس ساختمان می باشد و وجود نقصان در این بستر، پروژه های عمرانی را با خطر جدی مواجه می نماید. در اغلب کشورها به خصوص در کشور ایران، وجود خاک های مساله دار به چالشی بزرگ برای مهندسین عمران تبدیل شده است. از این رو، بهسازی خاک امری اجتناب ناپذیر برای پروژه های عمرانی می باشد. با پیشرفت و رشد پروژه های عمرانی، در سال های اخیر، روش ها و تکنولوژی های بهبود و بهسازی خاک ها رشد چشمگیری داشته است و این موضوع متوقف نشده و هر روز شاهد ارائه روش های جدید می باشیم. از طرفی با توجه به فقدان کتاب جامع در زمینه بهسازی خاک از طراحی تا اجرا از نظر آموزشی و کاربردی و با توجه به تجربه چندین س اله تدریس و تحقیق در این زمینه، نویسندگان را بر آن داشت تا کتابی در مورد بهسازی خاک تالیف و تدوین نمایند. چهارچوب اصلی این کتاب برگرفته از کتاب جدید “مبانی و اجرای بهسازی زمین تهیه شده توسط Jie Han در سال ۲۰۱۵ می باشد، ولی در جهت تکمیل مباحث مطرح شده از تمامی مراجع معتبر و به روز مربوطه استفاده شده است. شاید یکی از ویژگی های اصلی کتاب حاضر، مثال ها و تمرین های متنوع مباحث بهسازی خاک می باشد که به صورت جمع بندی شده به ندرت در مراجع فارسی یافت می شود. این کتاب می تواند به عنوان یک مرجع برای دانشجویان مهندسی عمران به خصوص گرایش ژئوتکنیک و همچنین برای مهندسان مشاور و پیمانکاران مفید باشد.

کتاب حاضر در ۹ فصل تنظیم شده است. هدف اصلی فصول اول و دوم کتاب، آشنایی کلی با دانش بهسازی خاک و همچنین خاکهای مساله دار می باشد. در هفت فصل بعدی روش های مختلف بهسازی شامل: ۱- تراکم دینامیکی ۲- روش جایگزینی عمیق ۳- پیش بارگذاری خاک ۴- تسلیح برجای خاک ۵- تزریق ۶- اختلاط عمیق و ۷- خاک مسلح، با هدف بهبود خاک های مساله دار از طراحی تا اجرا به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. البته روش های بهسازی محدود به روش های مذکور نبوده و بسیار گسترده تر از مباحث این کتاب می باشند. لذا، روش های بهسازی ارائه شده در کتاب حاضر جزو متداول ترین و اصلی ترین روشها به خصوص در کشور ایران است. 

در اینجا نویسندگان بر خود واجب میدانند که از کمک های بی دریغ آقای مهندس دشت آرا و خانم مهندس رحمانی و همچنین خانواده های عزیزمان که ما را در تهیه این کتاب یاری نموده اند، تشکر و قدردانی نمایند.

بی شک این مجموعه نیز همانند بسیاری از متون علمی دیگر با توجه به حجم و تنوع گسترده مطالب ارائه شده در آن، بی نقص نبوده که یادآوری آن توسط خوانندگان نکته سنج می تواند موجب اصلاح و بهبود کیفیت کتاب در ویرایش های بعدی باشد.

امید است مطالب ارائه شده در این کتاب بتواند مورد توجه و استفاده دانشجویان، مهندسان و کارشناسان زمینه های مختلف عمرانی قرار گیرد.

 

حسید على الهی شایان محجوبی

دی ۱۳۹۷

 

دانلود صغحات اولیه کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه