مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: عملیات اجرایی سد مخزنی هراز که بزرگ‌ترین سد مخزنی استان مازندران است، ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به‌گزارش ایانا از پاون، محمد ابراهیم یخکشی با بیان اینکه تاکنون برای اجرای این طرح حدود ۱۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: در صورت تأمین اعتبار موردنیاز، این سد بزرگ در طی ۳ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با تشریح جبهه‌های کاری فعال این طرح از جمله خاک‌برداری جناحین سد، حفاری و تزریق گالری‌ها و خاک‌برداری پی سد، گفت: تاکنون ۸۰ درصد از عملیات حفاری و تزریق گالری‌ها که بیش از ۳۰۰۰ متر طول دارد انجام گرفت.

وی اعتبار موردنیاز این طرح در سال جاری را بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: امیدواریم منابع موردنیاز در اختیار این طرح قرار گیرد.

یخکشی برنامه‌های مهم این طرح در سال جاری را استملاک اراضی برای تأمین منابع قرضه (رس) این سد، خاک‌برداری پی و اتمام و بهره برداری بخشی از جاده جایگزین از جمله ۴ کیلومتر اول آن با هدف کاهش بار ترافیکی جاده موجود برشمرد.

رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای مازندران احداث جاده جایگزین به موازات احداث سد را مهم دانست و افزود: هم‌اکنون در ۹ جبهه کاری برای تکمیل قطعه اول جاده جایگزین مشغول فعالیت هستیم و بیش از ۲۰۰ نفر در این طرح به‌طور شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

شایان ذکر است سد مخزنی هراز با هدف تأمین آب کشاورزی یکصد هکتار از اراضی شالیزاری دشت هراز و تأمین آب شرب حدود یک میلیون نفر از جمعیت شهرهای پایین دست و همچنین تولید انرژی برقابی، در ۲۰ کیلومتری جنوب آمل بر روی رودخانه هراز در دست اجراست که با بهره‌برداری از آن سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب از آب این رودخانه مهم تنظیم و در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه