همزمان با رقابت سازمان‌های فضایی کشورهای مختلف به منظور بازگشت به ماه و سکونت طولانی مدت در تنها قمر زمین، یک پرفسور ایرانی ایده حفر تونل را بدین منظور مطرح کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیز، پرفسور جمال رستمی استاد ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا، بر این باور است که شور و اشتیاق برای بازگشت به فضا دوباره در حال افزایش است. از همین رو بحث‌هایی در مورد حضور در کره ماه مجدداً مطرح شده است.
وی که در کنگره جهانی تونل در ناپل ایتالیا شرکت کرده است، ضمن اشاره به طرح‌های ناسا برای اعزام فضانورد به کره ماه تا سال ۲۰۲۴ گفته است: ناسا قصد دارد ایستگاهی در نزدیکی ماه ایجاد کند که زمینه را برای مسافرت آسان به ماه فراهم کند. اما شرایط سخت سطح ماه به علت امکان بارش شهاب سنگ و تشعشعات رادیواکتیویته و نیز دمای بسیار پایین هوا باعث می‌شود زندگی بر روی سطح ماه بسیار پرخطر باشد.
پرفسور رستمی در این مورد افزوده است: تصور کنید یک صخره به اندازه مچ دست من با سرعت ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر در ثانیه به ماه برخورد کند. این صخره می‌تواند هر چیزی را نابود کند. لذا ایده من زندگی در زیر سطح کره ماه است. بدین منظور باید شبکه ای از تونل‌های قابل اتصال به یکدیگر در ماه ایجاد شود. این تونل‌ها منجر به ایجاد شهری بزرگ در زیر سطح ماه می‌شود.
به گفته این استاد دانشگاه، البته حمل و نقل دستگاه‌های غول پیکر حفر تونل به ماه کار ساده ای نیست و با توجه به شرایط جاذبه کره ماه، باید دستگاه‌هایی متناسب با این شرایط به منظور کار در تنها قمر زمین ساخته شوند. از سوی دیگر بهتر است این دستگاه‌ها به طور خودران طراحی شوند تا هزینه‌های تعمیر آنها هم به حداقل برسد.
با توجه به اینکه دستگاه‌های پیشرفته حفر تونل برای کندن چهار متر تونل در زیر زمین ۲۰۰۰ کیلووات انرژی مصرف می‌کنند، متخصصان در حال امکان سنجی برای ساخت یک نیروگاه برق هسته‌ای کوچک در ماه نیز هستند. آمریکایی‌ها بر این باورند که تا سال ۲۰۵۰ حدود هزار نفر در کره ماه ساکن خواهند شد و هزینه اقامت آنها در تنها قمر زمین ۲.۷ تریلیون دلار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه