پیشگفتار

استفاده از ضوابط، معیارها و استانداردها در مراحل تهیه طرح اجراء بهره برداری و نگهداری طرح های عمرانی به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی طرح ها، کیفیت طراحی و اجرا (عمرمفید) و هزینه های نگهداری و بهره برداری، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. نظام فنی و اجرایی کشور به کار گیری معیارهای استانداردها و ضوابط فنی در مراحل تهیه و اجرای طرح و نیز توجه لازم به هزینه های نگهداری از طرح ها را مورد تأکید جدی قرار داده است.

بنا بر مفاد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف به تهیه و ابلاغ ضوابط، مشخصات فنی، آیین نامه ها و استانداردهای اجرایی مورد نباز طرح های عمرانی کشور می باشد. با توجه به تنوع و گستردگی طرح های عمرانی، طی سالهای اخیر سعی شده است در تهیه و تدوین این گونه مدارک علمی از مراکز تحقیقاتی و توان فنی دستگاههای اجرایی ذیربط استفاده شود، از این رو ضابطه شماره ۶۸۴ با عنوان «راهنمای طراحی و اجرای پوشش داخلی تونل های راه و راه آهن » با همکاری پژوهشکده حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و بهره مندی از توان علمی و تخصصی جمعی از کارشناسان باتجربه کشور تهیه شده است.

علیرغم تلاش، دقت و وقت زیادی که برای تهیه این مجموعه صرف گردیده، معهذا این مجموعه مصون از وجود اشکال و ابهام در مطالب آن نیست. لذا در راستای تکمیل و پربار شدن این آیین نامه از کارشناسان محترم درخواست می شود موارد اصلاحی را به امور نظام فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال کنند. کارشناسان سازمان پیشنهادهای دریافت شده را بررسی کرده و در صورت نیاز به اصلاح در متن ضابطه، با همفکری نمایندگان جامعه فتی کشور و کارشناسان مجرب این حوزه، نسبت به تهیه متن اصلاحی، اقدام و از طریق سایت اینترنتی معاونت برای بهره برداری عموم اعلام خواهند کرد. به همین منظور و برای تسهیل در پیدا کردن آخرین ضوابط ابلاغی معتبر، در سمت میانی بالای صفحات ضابطه، تاریخ تدوین مطالب آن صفحه درج شده است که در صورت هرگونه تغییر در مطالب هر یک از صفحات تاریخ به روزرسانی آن نیز اصلاح خواهد شد. از این رو همواره مطالب صفحات دارای تاریخ جدید تر معتبر خواهد بود.

بدینوسیله از تلاش و جدیت رئیس و کارشناسان امور نظام فنی و اجرایی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ناظرین و مجری محترم پروژه و همچنین از تمام عزیزان متخصص همکار در امر تهیه و نهایی کردن این ضابطه تشکر و قدردانی می شود و از ایزد منان توفیق روز افزون همه این بزرگواران را آرزومند است.

 

غلامرضا شافعی

معاون فنی و توسعه امور زیربنایی

 

 

لینک دانلود

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه