پیشگفتار

استفاده از ضوابط، معیارها و استانداردها در مراحل مختلف مطالعات احداث تونل ها از نظر توجیه فنی و اقتصادی طرحها، کیفیت طراحی، اجرا و هزینه های مربوطه اهمیت ویژه ای دارد.

برنامه تهیه ضوابط و معیارها به کارگیری معیارهای استانداردها و ضوابط فنی را در کلیه مراحل انجام عملیات تونل سازی مورد تاکید جدی قرار داده است.

با توجه به مراتب یاد شده، دفتر نظارت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفتر مطالعات راهها و بزرگراههای وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری اساتید، صاحب نظران، متخصصان، دست اندرکاران صنعت تونل سازی کشور و با همکاری دفتر نظام امور فنی سازمان برنامه و بودجه کشور با در نظر داشتن موارد زیر اقدام به تهیه ضوابط، معیارها و دستورالعمل های مورد نیاز صنعت تونل سازی کرده است:

– استفاده از منابع معتبر و استانداردهای بین المللی – بهره گیری از تجارب دستگاههای اجرایی، سازمانها، شرکتها و واحدهای اجرایی – استفاده از تخصص ها و تجربه های کارشناسان و صاحب نظران بخش های خصوصی و دولتی – پرهیز از دوباره کاری ها و اتلاف منابع مالی و غیرمالی کشور – توجه به اصول و موازین مورد عمل موسسات تهیه کننده استاندارد

امید است نشریه “راهنمای مطالعه مخاطرات طبیعی در ساختگاه تونلها” گام موثری در زمینه یکسان سازی فعالیتهای تونل سازی در کشور باشد. همچنین، مجریان و دست اندرکاران این بخش با به کارگیری این نشریه، در راستای هماهنگ سازی و تکامل استانداردها مشارکت کنند. حمایت مالی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در تهیه این نشریه نقش ارزنده ای داشته

است.

شورای عالی برنامه تهیه ضوابط و معیارهای معدن

 

 

دانلود فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه